viernes, 21 de marzo de 2014

XERRADA JANA SUAU (ESCOLETA ELS MOLINS)



Fa uns dies ens va venir a visitar na Jana Suau, una al·lota que va estudiar magisteri d’Educació Primària, i que ara mateix és la coordinadora de l’Escoleta els Molins a Mallorca.

Per tal d’estructurar tota la informació que ens va facilitar, extraure tot els indicadors que fan veure que la seva escoleta du a terme una pràctica de qualitat:

  • L’Equip Educatiu pren les decisions de manera conjunta i coordinada.  
  • Tot el personal que hi fa feina tenen la mateixa idea pedagògica per tal de posar en pràctica el projecte educatiu que tenen entre les mans, és a dir, com molt bé va dir ella, tots segueixen el mateix camí, amb l’únic objectiu de fer que els infants coneguin el món que els envolta.
  • L’Equip Educatiu es reuneix cada setmana per conversar sobre algun tema concret, per decidir que es farà la setmana següent, preparar alguna activitat, donar idees sobre alguna nova proposta, etc.
  • L’Equip Educatiu té una actitud compromesa i oberta.
  • L’Equip Educatiu duen a terme un treball emocional personal, per tal de transmetre als infants que les emocions són el més important per arribar a ser unes persones estables i felices.
  • La pedagoga de l’equip ajuda a tot el personal de l’escoleta a reflexionar sobre les seves actuacions amb els més petits, amb la finalitat de poder anar millorant la seva pràctica diàriament.
  • Totes les mestres, per tal de posar-se al lloc dels seus alumnes, també realitzen les activitats que proposen als ambients.
  • L’escoleta convida a professionals de l’educació, com va ser una de les redactores de de la revista “Guix”, amb l’objectiu de que gràcies a la seva experiència pugui guiar a les docents a crear una escola cada vegada millor i millor.
  • Les docents tenen com a referents:

o   Loris Malaguzzi. Tenint així una escola familiar i propera.
o   Emmy Pikler. Sabent la importància dels primers moviments dels nadons.
o   Mauricio Wild. Reconeixent que són les edats més importants per al desenvolupament integral de les persones, a més , de que els professionals han de saber les qualitats generals de cada etapa dels infants, encara que sempre tenint en compte les peculiaritats de cada persona. A més de saber respectar els ritmes individuals de cada un dels nens.
o   Montessori. Tenint com a material base, el natural el reciclat, és a dir el no estructurat.
o   Waldorf. La importància de la imitació i l’art com a mitjans d’aprenentatge.
o   Experiències de les altres escoles infantils, que ens serveixen per adonar-nos dels aspectes que funcionen o no dins de l’escola infantil.
  • La metodologia que es segueix és la dels Ambients d’aprenentatge:

o   Els Ambients es duen a terme tres vegades a la setmana.
o   Quan sona la música els mestres obrin les portes de les aules i els alumnes poden anar a l’ambient que els agradi més.
o   L’adult acompanya als alumnes en tot moment. Sempre es troba a certa distancia per no intervenir en els moments que no sigui necessari, sinó només quan els infants ho demanin.
o   L’entorn és relaxat, el qual s’aconsegueix gràcies a la reflexió que fa tot l’Equip Educatiu i amb l’oferiment de material adequat als nens.
o   Surten fora de l’aula, els ambients estan organitzats als passadissos de l’escola.
o   L’infant és el protagonista dels seus propis aprenentatges.
o   La mestra els acompanya i els observa, a més d’interactuar amb els seus alumnes quan ells ho demanen.
o   El material és no estructurat (natura/reciclat).
o   Diferents ambients que es van canviant segons les preferències dels alumnes, alguns dels quals són: l’ambient de les construccions (suros, rotllos de paper de wàter de diferents mides, trosso de fusta, arco iris de Montessori, etc.), la cuina (fan el joc simbòlic), de les fosques (taula de llum, etc.) i l’ambient del moviment (taulell de fusta per fer escalada, mòduls de psicomotricitat, piscina de bolles, pilotes grans, taules, tobogan, matalassos, etc.).
o   A l’aula dels nadons, es tenen un altre tipus de materials, més específics per les seves edats: pots amb diferents materials, cistella dels tresors, matalàs amb una hamaca, un mirall, etc. Encara que a més tenen també el passadís obert perquè puguin anar o ells prefereixin.
o   L’Equip docent a les reunions setmanals reflexiona sobre com van els ambients que s’han proposat, i si fa falta fan canvis per tal de captar l’atenció dels infants i puguin descobrir i experimentar per ells mateixos.


  • A diari es tenen en compte les vivències pròpies de cada uns dels infants.
  • Entenen com a infants aquest que és capaç.
  • Tenen com a concepte d’adult, aquell que acompanya als seus alumnes.
  • Els infants  l’hora de dinar posen ells mateixos la taula.
  • Els alumnes tenen accés a la cuina.
  • El Projecte Pedagògic de l’escola està plasmat a través de fotografies i petites explicacions a una carpeta, perquè totes les persones que vulguin informar-se sobre aquest, tinguin l’oportunitat de fer-ho.
  • Dos dies a la setmana fan sortides al barri i al pati, per tal de gaudir i conèixer el que el envolta, més enllà de l’escoleta.

Como a conclusió i opinió personal, m’agradaria dir que a la xerrada de na Jana va ser interesant veure com moltes dels aspectes que nosaltres estam estudiant ara mateix, es duen a terme a algunes escoles de les illes. La metodologia que fan servir a aquesta escoleta és innovadora al nostres país i penso que és bastant positiva per al desenvolupament de tots els infants, degut que el primer que es té en compte són els pensaments dels més petits i d’aquí es conforma la manera de treballar de totes les persones que fan feina a l’escola.

No hay comentarios:

Publicar un comentario