miércoles, 5 de marzo de 2014

COMPETÈNCIES D'UN MESTRE IDEAL




Segons la meva visió de mestre ideal, penso que aquest ha de dur a terme dins l’aula experiències que interessin als seus alumnes, per tal que ells mateixos tinguin les ganes d’aprendre i de descobrir. A més, el docent ha de considerar que els errors són una altra manera d’aprendre, degut que mitjançant aquests, els nens poden donar-se compte de perquè han fallat i cóm ho poden rectificar per tal de poder seguir endavant amb la creació de les respostes a les seves pròpies preguntes, és a dir poden anar coneixent el que de veritat els hi agrada.

El mestre ha de ser conscient de quin és el nivell maduratiu de cada un dels nens i nenes de la seva classe, amb la finalitat de poder-los ajudar quan sigui necessari i cóm sigui adient. I per tal de que el docent conegui a cada un dels seus alumnes ha de fer-los preguntes, parlar amb els pares i familiars, fer una xerrada amb el que era abans el seu tutor o mestres de cursos anteriors, fer-li observacions tant de manera individual com en grup, etc. , en definitiva informar-se sobre cóm és el nen o nena per tal de poder atendre’l de la millor manera possible.

I com ja havia dit en una altra de les entrades, el mestre sempre ha d’avaluar perquè d’aquesta forma es pot millorar tan la seva actuació com la dels infants durant el dia a dia dins l’aula. El docent pot fer aquesta avaluació a través de recollida de dades a un diari personals, que farà que ell mateix es doni compte dels seus propis erros o fins i tot d’algunes dificultats que tingui algun nen concret. I si fos el cas de tenir  dins la classe, un nen/-a amb algun tipus de dificultat, el mestre ha de tenir molt clar que la millor situació per aquest alumnes es que faci la vida d’aula més “normal” possible, degut que això afavorirà que el tant el nen com els seus companys es sentin que formen part d’un grup-classe.

Un altre aspecte que el meu mestre ideal ha de tenir en compte és el de fer que a classe es treballi diàriament i a cada moment la cooperació entre tots els components. Per exemple, és molt útil que una dels nens que no pateix cap discapacitat ajudi al seu company que si la té, a realitzar qualsevol tipus d’activitat, perquè d’aquesta forma els nens es donen compte la importància que té la col·laboració entre persones.

Aquest últim, el de la cooperació, concretament és un dels aspectes que jo no vaig introduir a la meva reflexió sobre el meu mestre ideal, però ara mateix sé que és molt important perquè tots els nens tinguin l’oportunitat de desenvolupar-se en un entorn el més normalitzat possible i se sentin part del grup-classe, de l’escola, del barri, de l’illa... del món en el que viuen.

I per una altra part, a la reflexió del meu mestre ideal vaig escriure que el docent, sobretot els que fan feina a l’educació infantil, ha de ser molt afectuós, proper amb els infants, amb les seves famílies i amb els seus companys de feina, perquè els nens, i en general tots les persones, necessiten l’afecte de les persones que els envolten a través de mirades, de gestes i de paraules, que fan que l’infant se senti més segur i confiat. I a més, fan que el nen vegi que compartir les emocions o els sentiments, tant d’alegria com de tristesa és molt agradable i saludable.
 
Sobre el decàleg fet a classe entre totes les alumnes de les tres illes, penso que vàrem aconseguir afegir totes les competències que ha de tenir un mestre per fer una bona feina amb els seus alumnes i tot el que té a veure amb la seva educació i el seu desenvolupament. Algunes de les competències que considero més importants de totes les que vàrem exposar són les següents:
 
  • Pacient
  •  Empatic
  •   Amb formació
  • Proper
  • Reflexiu
  • Coneix als seus alumnes
  • Dona confiaça
  • Imaginatiu
  • Motivador
  • Expressa l'estima cap tot el que l'envolta
  • Observador

No hay comentarios:

Publicar un comentario