jueves, 12 de junio de 2014

XERRADA ALBERT




N’Albert va estudiar Magisteri d’Educació Infantil i Psicopedagogia, a l’actualitat és Cap d’estudis al CEIP Son Ferrer, a Mallorca.

Quan ell va arribar a aquesta escola es va trobar amb que totes les persones que hi feien feina i els mateixos alumnes, no tenien cap il·lusió per seguir endavant, degut que es podia veure que tant els mestres, com alumnes i les seves famílies estaven completament desmotivats. Així que n’Albert va decidir que havia arribat l’hora de reflexionar, de replantejar-se les coses que fins aquell moment s’havien fet i d’aquesta manera, entre ell i els altres mestres, van arribar a les següents conclusions: els mestres no estaven contents amb la seva feina feta fins aquell dia i a més pensaven que havien de tenir més en compte a les famílies dels infants, és a dir, fer-los partícips de l’educació dels seus fills.

Entre tot l’equip educatiu van decidir que la millor manera de tornar a il·lusionar-se era creant una escola inclusiva, és a dir, un centre on tots els nens tinguin les mateixes oportunitats d’aprendre. I per aconseguir aquest objectiu havien de saber oferir un tipus de metodologia en la que es tingui en compte la diversitat d’infants que hi ha dins les aules.

I a través de les pròpies reflexions els mestres es van replantejar la seva pròpia feina i a mesura que ho feien van anar agafant idees, d’altres escoles que havien visitat, com per exemple C.P. s’Olivera o C.P. Santa Gertrudis a Eivissa, sempre adaptant-les al seu centre, per tal de millorar-lo.

Els mestres varen considerar que l’aspecte més important que calia treballar a la seva escola era l’aprenentatge cooperatiu, entre tots els que conformen la comunitat educativa (família, escola i alumnes). Amb els següents objectius:


  • Saber el significat del concepte “ajuda”: Abans de començar a escollir les parelles, els infants han de saber que significa ajuda, per això primerament els nens ho defineixen a la seva manera i entre tots ells fan una definició d’aquest concepte i finalment busquen la definició concreta al diccionari, per tal de poder partir des d’aquí per realitzar les activitats conjuntes, en les que hauran de fer servir l’ajuda.

  • Ensenyar a cooperar per aprendre: Els nens a través de totes les activitats, amics especials, 1-2-4 i les aules germanes, aprendran que fent servir la cooperació poden aprendre tots junts, encara que cada un al seu propi ritme. A més, també entendran que per tal d’avançar i millorar sempre es necessari que algú ens ajudi, ens guiï en el camí, i així crearan la base perquè en un futur sàpiguen treballar en equip, a més de donar i rebre ajuda.
  • Tenir una cohesió: La qual la treballen a través del amics especials, del 1-2-4 i de les aules germanes, perquè a través de totes aquestes activitats el centre té una cohesió degut que tots els que hi participen tenen relació i en formen part, és a dir, totes les persones que participen al centre són importants per al bon funcionament d’aquest (famílies, mestres, alumnes, barri, biblioteca, ...).

  • Aprendre a cooperar: Tant els adults com els infants han d’aprendre a cooperar amb les altres persones, han d’aprendre a donar i a rebre ajuda, degut que tota la vida vivim envoltats de persones i hem d’aprendre a cooperar perquè si no cooperéssim les persones no podríem sobreviure.


Profunditzant en les maneres de treballar de l’escola, n’Albert ens va explicar tres tipus d’aprenentatge cooperatiu que feien dins les aules:


  • AMICS ESPECIALS (4 anys): Cada setmana, es fa un sorteig on cada nen agafa un paper, en el que hi ha escrit quin dels seus companys serà el seu amic especial aquella setmana i després s’asseuen tota aquella setmana un al costat de l’altre. Les parelles fan algunes activitats junts, les corregeixen i per acabar el mestre les corregeix. I el darrer dia de la setmana, cada parella de nens es fa una autoavaluació sobre cóm han passat la setmana amb el seu company: si han tingut algun problema, en que els ha ajudat el seu company, si han après alguna cosa nova, ...

  • 1-2-4: Una altra activitat per aprendre a cooperar és 1-2-4, en la qual primer el nen ha de fer la feina individual, després la fa amb altre company i al final en petit grup.

  • AULES GERMANES: L’última activitat que fan al centre per tal de que hi hagi cohesió són les aules germanes, on els infants de diferents aules tenen l’oportunitat de conèixer-se. Durant tot el curs s’ajuden els uns als altres i així acaben tenint-se un respecte mutu.


N’Albert també ens va parlar de com aconseguien que les famílies es sentissin part de la comunitat educativa. I el que feien era el següent:

o   Fer-los partícips de les activitats del centre.
o   Realitzaven sessions formatives, sobre temes que els interessaven als pares.
o   Feien festes, en les que col·laboraven totes les famílies voluntàries.
o   Duien a terme el Projecte d’Escola competent- Famílies competents, que consistia en fer una reunió al mes, a la que acudien només les famílies que volien i que podien. En aquesta reunió es tractava un tema que els interessava als mateixos pares, i se’ls oferia una sèrie d’activitats per fer a casa amb els seus fills per tal de treballar algunes habilitats importants segons l’edat dels infants. I després de realitzar les activitats, els pares, voluntàriament, havien de documentar una mica les activitats que havien fet a casa amb els seus fills, a través de vídeos, de fotografies, ... perquè d’aquesta forma podien compartir-ho amb les altres famílies a la pròxima reunió.
o   Convocar reunions per tal de comptar amb ells amb la finalitat d’organitzar alguna activitat o de saber les seves opinions sobre la metodologia de centre.
o   Tenir sempre a les famílies com a suport per a ajudar als infants, que en realitat és el que més ens ha d’importar.
o   Permetre que les famílies entrin a l’escola amb llibertat, puguin aprendre de tot el que te a veure amb l’educació o tinguin l’oportunitat de reflexionar sobre temes que afecten als seus fills i de manera indirecta a ells mateixos, com ho és l’educació dels seus infants. És a dir, ser una escola transparent per a tothom, degut que això fa que les altres persones la respectin perquè veuen la realitat d’aquesta i el perquè fan les coses cóm les fan.

En conclusió, dir que el que n’Albert i tot l’equip educatiu pretén es crear un sentiment de cohesió entre les famílies, els infants i l’escola (mestres, director, cap d’estudis, cuiners...), amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament integral dels nens.

Per acabar n’Albert ens va comentar que és per a ell una escola competent:


  • Organitza horaris en base a que tot el que es fa a l’escola ha de tenir un sentit, a que es realitzen tasques no matèries deslligades unes de les altres, són horaris inclusius, és a dir, flexibles, que s’adapten a tothom, a més són horaris que s’adapten a que l’escola esta oberta al seu entorn i també estan organitzats tenint en compte que el més important és el procés que es du a terme fent qualsevol activitat no el resultat d’aquestes.

  • Tenir una sèrie de professionals qualificats, uns a cada cicle, independentment del que tingui o sospitem que tingui l’infant que necessita aquest suport.
  • Cuidar la relació amb les famílies dels alumnes, fent tot el que ja he comentat abans.
  • Tenir l’aprenentatge cooperatiu, com la base a través de la que els infants poden tenir una vida plena i feliç amb les altres persones i amb ells mateixos, en que els aprenentatge heterogenis són els millors per avançar en coneixements i experiències.
  • Treballar en xarxa, és a dir, tenir relació amb altres escoles, amb el barri, amb els instituts...

  • Innovar pedagògicament, creant el propi material que faci falta, que els mestres es formin contínuament, que participin en jornades en cursos, fer ús de les TIC i consolidar o crear una línia del centre.
  • Els alumnes estiguin motivats i implicats en el projecte de centre.

  • Dur a terme el Projecte d’Escola competent- Famílies competents, fent partícips als familiars.

  • Realitzar autoavaluacions cada cop que es consideri oportú per tal de consolidar els coneixements i aprendre dels nostres propis errors, provocant així el desenvolupament dels infants.

I això és un breu resum de tota la feina que duen a terme a l'escola de Son Ferrer, però si algu vol saber més sobre el projecte que tenen en marcha n'Albert i els seus companys pot entrar a la seva pàgina web: http://www.ceipsonferrer.com/?lang=ca

No hay comentarios:

Publicar un comentario